Udvikling — styrkelse af lederteam
Styrkelse af ledersamarbejdet i virksomheden
Målet er styrkelse af samarbejde, relationer og arbejdsgange, som er grundlaget for organisationens succes og effektivitet. Kompetenceforløbet skræddersyes til samarbejde på tværs i organisationen eller mellem udvalgte afdelinger og har også til opgave at:
- Styrke de ledelsesmæssige kompetencer set i forhold til organisationens opgaver.
- At fremme den ledelsesmæssige udvikling og teamtilegnelse.
- At få samlet overblik og se sammenhænge mellem nødvendig ledelsesteori og organisationens succes.
- At skabe den nødvendige refleksion til hverdagen, så man bliver bedre til at være nærværende i den.
- At frigøre ledelsesmæssige potentialer.
- At udvikle et positivt ledelsesmæssigt samarbejde hvori tanker, spørgsmål, tvivl, erfaringer, frustrationer og gode idéer mv. fra det daglige arbejde kan bearbejdes seriøst og konstruktivt i fortrolighed.
Konsulenten inddrager i samarbejdet med ledergruppen, de nyeste ledelsesteorier og evidensbaserede målinger, som kan kvalificere processen.
Gennem forløbet udvikler kursisterne sig fra “jeg” opfattelser til en “vi” og “os – kultur”.
Fase 1: "Jeg" opfattelsen
Formål
Det er formålet, at den enkelte deltager opnår indsigt i og arbejder med egne værdier samt egne ressourcer.
Deltageren skal opnå kendskab til sin rolle og sin funktion i teamet/gruppen og i organisationen. Med dette fundament er det formålet at give afsæt for personlig og organisatorisk udvikling.
Indhold
- Værdier, holdninger og normer
- Motivationsfaktorer
- Funktionsbetingelser og arbejdsvilkår
- Roller
- Kommunikation
- Tillid/respekt, pligt/krav, ansvar/indflydelse
- Personlighed og evt. kompetenceprofilanalyse
- Menneskesyn og ledelse
- Ressourcer og reserver (herunder klarlæggelse af personlige udviklingsområder)
- Personlige målsætninger
Fase 2: "Vi"
Formål
Det er formålet, at give deltageren yderligere indsigt i organisationens bærende principper, og her igennem kunne fokusere og arbejde med egen nærmeste organisation (gruppe/team/afdeling), og synliggøre overvejelser og strategier.
Deltageren vil i denne fase opnå en styrkelse af kendskabet til den samlede organisations mission, vision, strategier og værdier.
Det er formålet at udvikle deltagerens kompetencer og commitment til at indgå i team og team-processer, ligesom det er formålet, at deltagerne medvirker til at stimulere disse processer i organisationen.
Indhold
- Afdelingsniveau, arbejdsgruppeniveau og samspil med den øvrige organisation.
- Gruppepsykologi og gruppedynamiske processer
- Kommunikation
- Ledelse, lederroller og lederens opgaver
Fase 3: "Os"
Formål
Ledergruppens sammenhæng og løft ind i den organisatoriske helhed.
Gennem nye handlinger er det formålet at fastholde og arbejde med ”Os”- tiltag i organisationen, og skabe den positive kraft i ledergruppen i forhold til commitment, resultatstyring, mål og medarbejder- feedback.
Det er ligeledes formålet at behandle konkrete emner fra hverdagen og herved forbedre produktionen samt udvikle eksisterende forretningsgange og procedurer.
Indhold
- Sammenhæng mellem kultur på individniveau, teamniveau og organisationsniveau.
- At styrke den organisatoriske commitment.
- At lokalisere og iagttage organisatoriske problemstillinger og kunne handle samlet.
- Aktiviteter til fortsat udvikling af det organisatoriske samspil.